Kompozice I. ( ořez není výřez! )

Ořez není výřez!


… Tak jsem dnes slyšel vtipný rozhovor ve foto prodejně . Prodavač vysvětloval zákazníkovi, že ten fotoaparát má daleko větší rozlišení než jiný a tim pádem může fotograf udělat daleko víc výřezů a hledat správnou kompozici :)
   Tak přátelé takhle ne! takhle by to opravdu nešlo :) . Kompozice je něco, co vzniká ještě před zmáčknutím spouště a né hledáním na vycvaknuté mnohamegapixelove fotce :)
   Ořez je úplně jiná záležitost ! já sám se snažím fotit trošku „větší“ fotku (cca o 5%) než je zvolená kompozice, neboť při některých tiskových verzích vzniká automatický „ořez“ (sazba na spad) . Jsem také příznivcem klasického „středoformátového“ čtvercového či „widescreen“ 16:9 formátu i proto často fotky ořezávám.


Ořezy jsou také potřeba při jemných chybách kompozice. Jako příklad zde uvedu dvě drobné kompoziční chyby které lze napravit ořezem :

Oříznutá fotka
 autor : Marcel Konečný  
před ořezem (dotek hlavy)





    V prvním případě je drobnou chybou dotek hlavy s horním okrajem fotky. Správnější by byl mírný prostor nad hlavou a nebo „řiznutá“ hlava tak aby vynikla podstata této fotky a tou je člověk nikoli okolní prostředí. Celá fotka je komponována „natěsno“ a tak říznutí hlavy zapadá .





   Druhý případ je nevhodný ořez fotky „v zápěstí “ fotka v protisvětle je jinak velmi povedená jak barevně, tak výrazově, jediná drobná vada je právě v „řezu“ na nevhodném místě . V tomto případě již ruka zachránit nejde a tak je lepší ořezat fotku na jiný formát tak, aby se oko divákovo soustředilo jen na ty krásné části fotky

po ořezu (minimalizace nevhodně říznuté ruky –
koncentrace na výraz a pozadí)


ořez varianta 2 16:9 widescreem


před ořezem (řez v zápěstí)  autor : Jana Kvaltinová

Obecně řečeno kompoziční chyby nejsou něco, co by běžnému divákovi vyloženě vadilo ! Je to jen podvědomá reakce mozku, že „něco nehraje“ ale racionálně neví co . Samozřejmě s vyjímkou začínajících fotografů kteří přečetli několik příruček o kompozici a snaží se své základní znalosti aplikovat na každou fotku kterou vidí! :) A každému vehementňe vysvětlují, že oni by to udělali jinak a melou něco o zlatém řezu a podobně . Jejich cílem ovšem není začatečníkovi pomoct, ale ukázat svou „nadřazující odbornost“ :))) Nenechte se zmást, ty nejlepší věci vznikají porušením některých základů! Ovšem i tak je dobré mít v základech kompozice jasno.


O kompozičních základech ale bude jiný článek který se připravuje


Váš Marcel

… na závěr ještě ukázky fotek které jsou vyjmečné právě porušováním základů:

autor: Jindra Hrnčířová
autor: Jan V
autor Olesea Agafonova

Facebook komentáře
  • Anonymous

    Tak vidím že jsi zase nasral Mahlera na PS :D Ale předpokádám že ten poslední odstavec není jenom o něm P.

  • vdaka :-)

  • Anonymous

    Pěkný článek ! Četla jsem i ty další rady jak fotit portréty a moc za ně děkuji, tohle člověk v knihách nenajde .Děkuji ! Jitka