je fotograf umělec ?

Je fotograf umělec ?

 

Dnešní blog bude reakcí na množící se umělecké fotografy. Tedy spíše lidi, kteří se do téhle role sami nominovali. Na sociálních sítích a fotografických webech , se do této role pasuje minimálně polovina majitelů fotoaparátu nad 20 000 Kč :)

Www stránky či název profilu  na soc. sítích s přívlastkem „umělecký fotograf“ najdete u 9 z 10 loserů,  kteří cítí, že ve svém životě nic nedokázali a s velkou pravděpodobností ani nedokážou… Jenže někde během svého promarněného života objevili možnost,  jak se stát pro své okolí „zajímavějším“.

Sice museli investovat dost peněz (do velké fotovýbavy), ale stálo to za to!  Stali se totiž tímto aktem pro své okolí  umělcem! :)   …Ono je totiž  těžké stát se umělcem v jiných oborech. Jako malíř musíte být zručný, jako kuchař se musíte taky hodně učit  atd. atd. Jenže „fotografovi“ stačí drahý foťák  a fotoeditor v počítači (tedy z jejich pohledu).

Tak si to trochu rozebereme…

Co je umění?

Já vidím umění jako dvě naprosto samostatné  definice

   1.Umění ve smyslu dovednosti – čili to, čeho člověk dosáhne znalostmi, eventuálně zručností (tréninkem) určitého UMU ve svém oboru.  Člověk tedy může být velmi umný jako doktor, svářeč, pekař, malíř pokojů, nebo třeba jako výrobce dřevěných záchodových desek, a tak dále. Ano, to všechno jsou umělci svých oborů – člověk, který vyniká v těchto oborech,  je Umný. 

   2.Umění ve smyslu krásného umění (FINE ARTS)  to je to, kde vzniká díky autoru přidaná estetická  hodnota ve smyslu vizuálním či obsahovém, např. malíř, sochař, spisovatel, tanečník, režisér atd. Člověk, který vyniká v těchto oborech,  je Umělec.

Záměrně jsem mezi příklady neuvedl fotografa, a to z toho důvodu že 99,999 % dobrých fotografů patří do kategorie dovednostní, a 0,001 % fotografů dává své tvorbě přesah umělecký.  Průměrní a špatní fotografové nepatří ani do jedné z těch dvou skupin.   Snažil jsem se to vysvětlit i ve článku o úrovních fotografů, který odstartoval téměř vlnu násilí mezi fotografy :)

 

 

Zrození „uměleckého“ fotografa

V době digitálních foťáků není problém vyfotit cokoli dobře. Automatické režimy za vás vyřeší 99 % situací, takže reálně ani nemusíte o focení nic vědět a už děláte hezké fotky. Navíc jednotlivé snímky nestojí ani halíř, a tak může fotograf vycvakat série stovek snímků s různým nastavením, a pak z nich vybírat. Jenže – pěkné fotky nestačí k tomu, aby byl člověk umělcem, je třeba to nějak vylepšit :) Nabízejí se zejména tyto cesty:

•digitální umělecký efekt (neboli zprznění fotky) – nehledejte v tom nic jiného, než automatické funkce jednotlivých fotoeditorů pod záložkou „umělecké efekty“. Typické příklady :

 

HDR efekt - drmatická scéna kterou vytvořil počítač

HDR efekt – drmatická scéna kterou vytvořil počítač

další automatické volby "uměleckých" efektů

další automatické volby „uměleckých“ efektů

částečné odbarvení fotky

částečné odbarvení fotky – selektivní desaturace

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • nákup PROFI vybavení – které potvrdí vaše fotografické umění  (o tom píšu tady)

 

  • focení čehokoliv s malou hloubkou ostrosti (zejména lidi, zvířata a kytičky) – stačí koupit vhodný objektiv a foťák, a malá hloubka ostrosti zajistí úspěch u publika (stačí nacvakat pár zvířátek v zoo, nebo zajít na sraz sokolníků, udělat „wildlife“ snímek sokola v letu a nebo bez rozmyslu mířit na hlavy lidí na ulici :) Další z jednoduchých možností, jak docílit divácky úspěšného efektu malé hloubky ostrosti, je makro focení (vše probereme níže).

divočina v ZOO   (až tu fotku budete ukazovat nezapomeńte na stůl položit svůj teleobjektiv - úspěch se tím násobí )

divočina v ZOO (až tu fotku budete ukazovat nezapomeńte na stůl položit svůj teleobjektiv to zabere)

no není to krása? sokolníci si přehazují dravce z ruky na ruku :)

no není to krása? sokolníci si přehazují dravce z ruky na ruku :)

street foto - foťák u pasu otevřená clona a CVAK - hotovo

street foto – foťák u pasu otevřená clona aaaaaa….. CVAK – hotovo!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • focení aktů   (nezáleží na kvalitě, protože pro většinu diváků  nahé tělo = umění. Stačí zaplatit pár „modelkám“, které nevykazují známky pudu sebezáchovy, a naopak vykazují nulovou schopnost estetického vnímání – a máte umělecké portfolio téměř neprůstřelné.

nahé tělo zabere vždy ! A před kým jiným by se slušné holky svlíkaly než před umělcem ?

nahé tělo zabere vždy ! A před kým jiným by se slušné holky svlíkaly než před umělcem ?

akt lze vylepšit rekvizitami leckterý divák si pak nestihne všimnout že fotka je špatná

akt lze vylepšit rekvizitami, leckterý divák si pak nestihne všimnout že fotka je špatná

když nezabírají ani rekvizity udělejte z fotky černobílou verzi

když nezabírají ani rekvizity udělejte z fotky černobílou verzi – pokud vám ani to nepomůže tak už nevím

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • téměř všechny výše uvedené druhy focení lze vylepšit převodem fotky do černobílé verze (nikdy mne nepřestane udivovat, kolik lidí má rovnítko mezi ČB = umění).  Ano, je pravda, že většina opravdových uměleckých fotek je černobílých,  ale naopak ta rovnice nefunguje :)

     

( příkladové fotky jsou z internetu a úmyslně neuvádím autora - bystřejší čtenáři si zajisté      všimli , že ve vybraných fotkách je špetka sarkasmu)

 

 

a teď vážně, kdo je teda fotograf umělec? … existuje?

 

 

Ano, existuje!   Jenže umělec ve fotografii není ten,  kdo udělá hezkou fotku,  ale ten,  kdo svým přínosem vtiskne fotce jedinečnost svého pohledu. Jeho hlavní nástroje jsou světlo, stín, překvapivé (objevné) kompozice, sladění a skládání barev a tvarů, a to vše opravdu originálně! (tedy  nezkopírováno např. z učebnice uměleckého focení, či přefoceno podle fotky oblíbeného autora)

opravdová umělecká fotka

opravdová umělecká fotka   autor Pavel Kozdas

problém no1.: tyhle fotky rozhodně nebudou přijímány většinou diváků jako „nádherné“ – naopak, čím výjimečnější bude jejich objevnost, tím většího odmítnutí u mainstreamu se dočkají.

problém no2.: stejné reakce diváků mají i fotky extrémně špatné :), takže je jaksi na vaší soudnosti svá díla zhodnotit racionálně :)

problém no3.: chcete, aby vás vaše publikum hlavně chválilo? – vykašlete se na umění a začněte lovit „likes“ jednodušeji prostřednictvím líbivých témat (viz níže)

umění je v hledání detailu , tvarů a světla a jejich naskládání do vizuálně esterického obrazu.   autor Jan Marhold

umění je v hledání detailu , tvarů,  světla a jejich „naskládání“ do vizuálně estetického obrazu. autor Jan Marhold

 

Kategorie fotek, které Vám zajistí největší úspěch:

 

 

Fotky zvířat (wildlife)

•umění 1 %, potřebné fotoznalosti  50 %

•finanční náročnost vysoká (potřebujete: světelný teleobjektiv, peníze na cestování a hodně volného času)

•obtížnost nízká až vysoká – pravý wildlife fotograf cestuje, objevuje, číhá (i několik měsíců), aby pořídil záběr, o který se podělí s těmi, kteří na to nemají koule ani trpělivost.

•varianta „ojeb“:  většina fotografů tohoto tématu jsou pseudo WL fotografové, kterým nejde o zážitky a objevování, ale jen o vytvoření fotky, kterou budou ostatní obdivovat, a tak hledají nejjednodušší cestu k fake-ovému WL snímku  (ZOO, obora, sokolnický sraz, krmítko pro ptáky atd.); snímky vypadají podobně (pokud nejsou zasazeny do okolního prostředí), ale myslím, že jejich hodnota se nedá srovnat.

 

real wildlife . Gabon -  Autor Pavel Zahorec

real wildlife . Gabon – Autor:  Pavel Zahorec

wildlife - umění  autor EVA SKALAKOVA

wildlife – umění .   autor : EVA SKALAKOVA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

krajinky 

•umění  10 %, potřebné fotoznalosti  60 %

•finanční náročnost nízká  (potřebujete: hodně volného času)

•obtížnost střední až vyšší. Jestli chcete dělat dobrou krajinářskou fotku, musíte hodně chodit pěšky, brzy vstávat a hledat zajímavá místa pro vaše záběry. Musíte umět vnímat světlo a „skládat“ obraz do zajímavých kompozic, čili dobrá krajinářská fotka je opravdový kus kumštu. Existují i fotografové, kteří umí krajinu pojmout opravdu umělecky, ale to je jeden z milionu.

•varianty „ojeb“: stačí si najít seznam „fotodestinací“ a vystoupit z auta s návodem a kontrolním snímkem v ruce a  přefotit již milionkrát vyfocený stejný záběr – úspěch zaručen (vlastní vklad autora 0; další z ojebů, zajšťujících úspěch, jsou počítačové úpravy krajinek – nejčastěji přehnané přidávání barev, počítačová výměna oblohy za jinou, umazávání toho, co vadí, a nebo HDR efekt (viz výše – prasácké úpravy)

 

krajina může být vyfocena i zajímavě  Radim Spitzer

krajina může být vyfocena i zajímavě autor: Radim Spitzer

autor Michal Balada

autor Michal Balada

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fotky hezkých lidí ( tedy z 99% děvčat nebo dětí :)  )

•umění 10 %,  potřebné fotoznalosti 60 %

•finanční náročnost střední (potřebujete foťák s velkým senzorem a světelný objektiv, většinou 50–100 mm)

•obtížnost je vyšší,  protože dobrá fotka bývá focena v přirozeném světle, takže krom kompozice je potřeba ovládat a vnímat světlo

•varianty „ojeb“:  přirozené světlo příliš komplikuje focení – v ateliéru máte světlo pod kontrolou,  stačí pár hodin studia nastavení světel a výsledek je hotov; také můžete ze škaredých lidí udělat hezké pomocí retuší, no a nikdy nezklame varianta hezká obnažená žena.

 

cropped-IMG_1293-Edit-32.jpg

divácky atraktivní fotka –   žádné umění . autor: Já

 

streetfoto 

•umění 20 %, potřebné fotoznalosti 50 %

•finanční náročnost nízká až střední (ideálně reportážní ohnisko 27–50mm a nenápadný foťák)

•obtížnost různorodá. 99 % fotografů pokládá za streetfoto cokoli, co cvaknou na ulici a převedou do BW. Realita je ale o dost náročnější. Opravdové streetfoto (nebo reportážní) zasazuje lidi do děje, a to vše v kompoziční souhře tvarů a linií kolem,  a na této úrovni jde o jednu z nejnáročnějších kategorií focení.

•varianty „ojeb“: cokoli na ulici vyfoceného do „black and white“ bude mít úspěch, zejména doporučuji bezdomovce, romy či jiná netradičně vypadající etnika,  to pak klidně můžete zapomenout na ty složitosti popsané v odstavci výše  a stejně se „likes“ pohrnou

street (top level) Henri Cartier Bresson

street (top level) Henri Cartier Bresson

 

makro fotky   ( hmyz  a kytičky )

•umění 0 %,  potřebné fotoznalosti  40 %

•finanční náročnost střední  (jako základ stačí makroobjektiv, předsádka, stativ)

•obtížnost střední: existují makrofotografové, kteří se na toto téma specializují a ukazují nám svět, jenž je těžké běžným okem spatřit. Používají náročné vědecké postupy, a tomu odpovídají i výsledky.  například tady

•varianta „ojeb“: někteří vykukové kvůli fotky hmyz zabijí (zmrazí) a pak aranžují na stéblo trávy – v tom případě je umělecká i technická hodnota nulová. (samozřejmě používají nejčastěji dostupný atraktivní hmyz jako vážky, motýly, slunéčka sedmitečná apod.)

profi makro

profi makro    tohle je pro mne zajímavá fotka hmyzáka

zmražený a zavěšený. Vybráno z nejmenované fotogalerie jako "foto dne" :)

zmražený a zavěšený. Vybráno z nejmenované fotogalerie jako „foto dne“ :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

závěr

 

I když celý článek možná vyznívá trochu pohrdavě, musím složit upřímnou poklonu všem těm „neumělcům“,  kteří  po létech studia a tréninku došli až ke špičkovým fotkám, jež mají svou vypovídající a estetickou hodnotu.

Vážně! Obdivuji nádherné fotky krajin, obdivuji fotky divokých zvířat v jejich přirozeném prostředí, obdivuji dokumentární a streetfotky, které mě vnesou do děje a místa, zkrátka mám rád všechny ty „neumělecké“ fotky, které nevznikly ve verzi „ojeb“,  ale poctivým řemeslem zvaným tvůrčí fotografie.

A samozřejmě rád koukám i na fotografické umění,  protože uměleckým fotografem nejsem a nebudu. Takže díky za ty talentované,  kteří umí vnímat přes hledáček fotoaparátu jinak než většina a mohou tím obohatit ostatní.

howgh

Váš Marcel

odkazy na umělce (omlouvám se těm, na které jsem zapomněl:) :

 

 

 

 

Facebook komentáře
  • Vit Kouba

    Fotografové se rozdělují na umělce a řemeslníky, mnoho řemeslníků si rádo hraje na umělce, tím že se snaží nějakého umělce napodobit, umění je o hledání nových cest a tak často je zde i mnoho zklamání a rychlý návrat k řemeslu. Fotografie potřebuje k uplatnění někoho, kdo umí zajímavě myslet a hovořit, vystavovat fotografie u kterých není zajímavé povídání, je jako film, plný dialogů, u kterého nám nefunguje zvuk. Fotografové si myslí, že pokud investují do drahého technického vybavení, že jejich fotky musí být automaticky dokonalé, ale opak je pravdou.
    Pokud má špatný kuchař drahou moderní kuchyň, tak mu to nepomůže v tom, že jeho jídlo bude lidem chutnat. Pokud nemáte na fotografování talent, tak se věnujte tomu, na co máte talent, jsou věci, které násilím nevyřešíte. Já bych to přirovnal k vysoké škole, kde v prvním ročníku mnoho studentů selže, a tak mají smůlu, jedna věc je si myslet, já na to mám, a druhá věc je dokázat u zkoušek ze na to skutečně mám. Dokonalé dílo se skládá z velikého množství maličkostí, ale být dokonalým fotografem, to není maličkost, to že se něco líbí subjektivně vám, neznamená automaticky to, že se to bude líbit cizím lidem.

  • Kaja

    V každé činnosti můžete tvořit něco uměleckého. A co je umělecké, to už Vám může nadiktovat pouze uměnovědec. V makru existují umělecké fotografie. Takže nechápu ty procenta :) A slovo „umění“, bavte se spíše o umělecké hodnotě. A o estetické hodnotě.

  • Miroslav Kirinovič

    Kdy se fotograf stává uměleckým fotografem? Když někdo uznávaný označí jeho tvorbu za umění? Když jeho fotografie vyhrávají prestižní zahraniční uznávané soutěže? Když jeho fotografie jsou porotou složenou z mezinárodně uznávaných fotografů vkládány do veřejných galerií? Když dostává certifikáty za umístění v soutěžích? Když fotí tak blbě, tak jinak, až se stane vyjmečný, někdo k fotkám přidá příběh a je umělec? Má to něco společného se vzděláním, technikou se kterou pracuje? Kdy se to stane? Je to jen v nás a v našem vědomí ?

  • Niektore z uvedenych umeleckych fotiek su vyslovene nudne. A ine su zase obrazky banalnych objektov a scen, ktore na prvy pohlad mozno zaujmu, no za 5 minut by som si na ne nespomenula. Dobry profesionalny fotograf (teda taky, co si necha zaplatit) imo nemusi byt umelec (a mate pravdu, ze by sa tak nemal titulovat, co ale jeho hodnotu neznizuje). Staci ovladat zakladne pravidla kompozicie a prace so svetlom, na co netreba byt zvlast originalny, to sa da naucit. Potom samozrejme trochu kreativity vynajst sa v roznych podmienkach (prostredie, pocasie, udalost …) a dobreho vkusu. Nie za kazdu cenu fotit tien lampy, co mam pred barakom, vzdy z ineho uhla.

    Povedzme, ze taky fotograf ide fotit svadbu. Paru je ukradnute, ze pozy a propriety boli pouzite milionkrat predtym, celkovy setup i u dobreho fotografa by som nazvala kolektivnym plagiarizmom – namatkou z flickru, nevesta a okno. Primarne im ide o to, aby na fotkach vyzerali dobre a aby fotky mali prirodzene farby a dobru kompoziciu. Podobne fotiek detskych oslav su miliardy, ale aj tak si s tortou vyfotim aj tie vlastne. Ti deviati z 10 su luzeri nie preto, ze nie su umelcami, ale preto, ze im chybaju elementarne predpoklady ako zrucnost a dobry vkus.

  • Michael Komm

    Skvely clanek! umeni je v dnesni dobe extremne devalvovane a ve fotce zvlast deformovane. Pristup amaterskych „umeleckych fotografu“ popsanych v clanku je jeden extrem, ale jdete se podivat napriklad na klauzury atelieru fotografie na UMPRUM – na to se pri nejlepsi vuli neda koukat :)
    Nesouhlasil bych s jednou formulaci ve clanku – ze spatni nebo prumerni fotografove nemohou byt umelci. Myslim ze neni neobvykle, ze umelec (napriklad malir nebo sochar) pouziva fotku jako vyrazovy prostredek a pritom o technice foceni prakticky nic nevi. Pritom z toho mohou vzniknout zajimave (a umelecky cenne) veci. Proste, kdyz ma clovek co rict, tak to rekne i bez technickych znalosti.

    • Marcel Konecny

      souhlasim .To se nevylucuje umelec naopak byva velmi cast ten ktery nevi o remesle temer nic . Proste zachycuje svuj dar videni sveta . Ta veta mela mit opacny vyznam a totiz ujistit ty kteri ani netvoti pridanou hodnotu ani netvori umeni ze jejich sebezarazovani např „pepa novak „umelecky fotograf“ “ je uplne mimo :)

  • František Zemek

    ať si každý dělá a tvrdí co chce, jeho peníze, jeho čas

  • František Zemek

    A to o vás, že jste umělci, řekli umělci, nebo matinka ???
    Kolik máte za sebou výstav, zahraničních soutěží, už o vás 300hlavé sdružení hlasovalo jestli vás přijmou mezi sebe a dovolí vám prodávat svá dílka ve své svazové galerii, nebo to říká bulvár ???

  • Zdeněk Novotný

    Ahoj Pavle, vždy mě fascinovala tvá tvorba, protože je málo fotografů s takovým viděním kompozice, jako ty. Ale k tématu tohoto článku. V mnohém s ním souhlasím. Nevím, jak to je v umělecké fotografii, protože se nepovažuji za umělecky zaměřený, mě jen omračují některé výsledky, rádoby takovýchto fotografů. Fotografuji již víc jak 45let, a nikdy bych si nedovolil říci, že umím fotografovat. Ti co si pořídí drahou výbavu a pasují se do role profesionálů, tak jim bych chtěl vzkázat, že nezáleží na výbavě a jak je drahá a dokonalá, ale na tom kdo za fotoaparárem stojí. Vynikající fotka se dá udělat i krabičkou od zápalek.
    Na závěr bych chtěl jen dodat, že digitální fotografie mrzačí i ty dobré fotografy, protože nemusí moc přemýšlet nad tím co a hlavně kolik jich cvakne ona se v tom množství nějaká ta povedená najde. Proto do dnešního dne raději fotím na film. S pozdravem Zdeněk Novotný foto-report

  • David

    S článkem naprosto souhlasím. Zrovna nedávno jsem měl s kamarádem rozhovor ohledně toho, co dělá uměleckou fotografii právě uměleckou. On říkal, že musí být líbivá a že s filtrem je vždycky lepší(bohužel neměl na mysli filtr třeba polarizační, nýbrž ten který můžeme najít třeba na instagramu)a na mé argumenty které se týkali právě vnímání světla, nebo třeba emotičnosti mi odpověděl to, že to musí mít syté barvy atd. Tím chci říct, že je pravdou ta fráze o tom, že u mainstreamového diváka se obdiv hledat nemůže.

  • Na 99,9999% patřím k těm, kteří fotí dlouhým objektivem s malou hloubkou ostrosti. Polehčením mi budiž to, že občas fotím krátkým objektivem s velkou hloubkou ostrosti.

    Nejsem umělec a patřím, k té skupině lidí, která fotí neumělecky, ale ráda.

    A po přečtení blogu se cítím diskriminován… nejsem ani umělecký fotograf a nejsem ani ten, který fotí pro palce nahoru (nějakou tu Lajku nebo Leicu). Jak k tomu přijdeme my, kteří fotíme pro radost, vědouc, že nejsme umělci?
    A tak musím opět říci, že to povídání je hodně černobílé. Netuším, zda je to myšleno barevně a převedeno do ČB, nebo už ČB myšleno.

    Umělecky to napsané určitě není, chybí mi tam hra světel,jemné nuance stínů… ale číst se to dá.
    A je to stejné jako s tím focením… je napsán blog. Ve své podstatě je jedno, zda si pisatel myslí, že je písmák umělecký. Kdo chce, ten přečte, kdo chce – ten okomentuje… kdo chce,
    ten se usměje, jiný se nasíří…a někdo mávne rukou.
    A kdo vlastně posoudí, zda je to umění? Spisovatel, kritik, jazykozpytec…?
    Není to vlastně úplná nůše na uhlí ?

    Leda bych chtěl blogovat na téma umělecký blog a sbírat ty Štěkačky (Lajky)

  • Petr Matoušek

    Skvělý a vtipný článek, který přesně postihuje problematiku umění a
    fotografie! Jen bych nebyl tak skeptický ohledně počtu uměleckých
    fotografů. Podle těch uvedených procent by byl v ČR sotva jeden :D Jinak
    chválím skvělý výběr příkladů, a to jak skutečně uměleckých fotek, tak
    těch řemeslně kvalitních i „ojebů“. Za obzvlášť odpudivý způsob
    „zumělečtění“ fotografie pak považuju jmenované laciné softwarové
    efekty, především v poslední době nebývale populární HDR. A pravdu máte
    bohužel i s těmi lajky a diváckou vděčností. Nad takovým odpudivě
    nereálně kýčovitým hádéerkem se bude rozplývat kdekdo :-) Jen bych ještě
    zdůarznil, že v ostatních oborech je tomu stejně jako ve fotografii,
    snad jen ne v takové míře (přeci jen je focení veřejnosti mnohem
    přístupnější a nevyžaduje takové dovednosti). Jsou tedy i malíři-umělci a malíři-řemeslníci apod.

  • Lukáš

    Už jsem to myslím jednou četl, ale i podruhé mě to znovu pobavilo, s něčím souhlasím, s něčím méně…ale pobavení rozhodně proběhlo ;)

  • Pingback: Proč si téměř každý fotograf myslí, že je výjmečný? |()

  • Nejvíc mě potěší číst reakce potrefených „husáků“ :-)))
    A já jsem samozřejmě taky UMĚLEC!
    Teda v tom smyslu, když od okolí slyším: „Ty jseš teda umělec! Kam se hrabe Pat a Mat!“.

  • Super clanek. Hodne me pobavil , i nektere reakce me rozesmaly. Nikdy nebudu umulec, nikdy se mi nepodari cvaknout fotku tak jak bych chtel, ale jsem myslim dobry remeslnik.. A to ze je kazdy(99%) z radoby fotografu jesitny, a presvedceny o svem umeni, je pravda, o ktere se presvedcuju uz hafo let. Obuvlast patrne to je na fotoserverech, na fejsbuku jsou bohuzel jen pochlebovaci :-). Marceli palec nahoru. Skoda ze neumim tak skladat slova jako ty, nepsal bych to uz davno. Jen tak dal:-)

  • pepa

    Nejdřív se nauč fotit a potom piš články !!!!

    • Jirka

      A je to tu … reakce typu – nejsi vyjimecny muzikant, nemuzes byt hudebni kriitik :-DDD

      • Lukáš

        já myslím ještě výstižnější je – nejsi kuchař, tak nedělej, že poznáš špatné jídlo…

  • pokud někoho zajímají diskuse tak na slovenském portálu E-photo má článek přes 250 komentářú http://www.ephoto.sk/ephoto/redakcny-blog/je-fotograf-umelec/

  • Tyna

    Aaaaaaaaa ja se musim smat, konecne to totiz nekdo rekl :D a ja za to dostala drzkovou na dejinach umeni, kdyz jsem rekla ze fotografove z 99% nejsou umelci. Diky, fakt moc diky, ikdyz normalne blogy nectu (protoze blogeri taky nejsou zadni umelci :P) tak tenhle me dostal, a jeste vic komentare „mladych a nadejnych fotografu“ pod nim…

  • pepo

    Najväčší umelci na ps.eu sú tý, ktorý jebú päťku za päťkou bez pohľadu na fotku. čím viac rozdám, tým viac sa mi vráti a potom som TOP fotograf, umelec. Pachovský, Kolerus, Pokorný, Vašíček, Čemáková, Kosnarová, Arany, Weber, Szmek, Kajínek, Jirka G, Jana Z.G. Urík, Zagrapanová, Kučera, Roušar, Vybíral, Pepa Garcia Lopez…to sú pravý umelci a top fotografi jedným slvovem pičúsi.

    • Jirka

      Proto jsem tam jiz davno prestal chodit a pred tim i na PP … na PS bylo vrazedne jeste to zablokovani .. takze po par komentarich a asi peti dnech na tom serveru jsem dostal desitky nenavistnych zprav o co mi jde a dostal se na desitky black listu :-DDD

      • Lukáš

        :) jj, to se mi stalo taky….když ještě býval fotosite, patřilo tam nějak k dobrým mravům napsat upřímný názor (člověka máloco tak obohatí a nakopne, jako kontruktivní kritika…ani snad nemusí být konstuktivní, když zůstane věcná)…zkusil jsem to první den na ps.eu a nestačil jsem se divit…(zelenáč v pistolnickém městě…)…

  • Velmi pravdivé a bez obalu. Tak to má být. Když sem byl hodně malý, rodiče mi občas říkávali „ty si ale umělec“. Jak to asi mysleli?:-)
    p.s. částečnou desaturaci, HDR a rámečky všeobecně bych postavil mimo zákon. Na druhou stranu malou hloubku ostrosti bych lidem nevyčítal – to je vcelku dobrá věc :-))

    • já to nikomu nevyčítám já jen říkám že malá HO je technická funkce fotoaparátu a ne umění :) i když samozřejmě je potřeba mít znalosti pro pokročilou práci s HO

    • Jirka

      Zakazovat HDR by bylo jako pred x lety zakazat autofokus. To je nesmysl. Ve sve podstate jde jen o umozneni digitalu vyrovnat se lepe s dynamickym rozsahem. To, ze to nekdo prezene, je druha vec … Ramecky osobne dokonce preferuji, protoze v pripade nekterych fotek, ktere postuji nekam na web jedine tak docilim odstupu od casto rusiveho pozadi

  • Mato

    No možno máš pravdu,ja budem ale aj tak fotit kvetinky a odpichovat ich od pozadia,pokial ma to bude bavit,je to nenáročné a ide to aj z kompaktom oly xz-2.

  • souhrn článku (zkracene vysvetleni) pro ty na ktere je to moc dlouhe :)

    uvod – vyboostovany arogantni filtr ctenaru (to setri cas zejmena tem, kteri se naserou uz v uvodu a nemusi zbytecne cist dal)

    pak rozdeleni fotografu na 3 casti :
    99% fotografu proste cvaka veci kolem sebe ale neumi to (coz nevadi pokud nedelaj vystavy)
    1% fotografu se fotit naucilo a ti se deli na 99,999% umnych fotografu a 0,001% umelcu

    nasleduje sarkasticky popis toho, pod cim si umeni predstavuji ti, kteri se urazili uz behem prvniho odstavce

    dalsi cast je navod jak byt divacky uspesny ,pokud nechcete delat umeni:)

    zaver vyzdvihuje praci tech 1% kteri meli cas a trpelivost se foceni ucit a naucit.

    a v poslednim kroku jsem se snazil namatkove vybrat par umelcu a jejich vzorky del (omlouvam se tem na ktere jsem zapomel- a je jich dost)

    autoři které jsem použil jako příklady (pozitivní)

    Pavel Kozdas , Jan Marhold , Pavel Záhorec , Eva Skaláková , Radim Spitzer , Michal Balada , Pavel Krásenský , Olesea Agafonova , Jan Sysel , Lubomir Joshua Mojzes Tomáš Tyburec Lubos Zakovic Lenka Faltejsková Viki Kollerova Petra Šochmanová Lukáš Peterec Jindra Hrnčířová Martin Stranka Alice Sára Foitová Petra Smid photography

    díky vsem kteri sdileji

    • Pjer

      Zajimavy uhel pohledu. Velice si vazim atmosfere Vasich clanku a take chapu ze se nepasujete do ,,role“ toho co muze, nebo by mel rozhodovat jako by mu to bylo dano od boha.
      Lidove a mozna rekneme krupansky receno… ,, znam jednoho chlapka co udelal ,,fotak“ z haraburdi pac byl skoro poustevnik a bezdomovec ale jeho fotografie maji neco co sebevetsi snob a namyslenec s nejdrazsi technikou neudela.
      Ostatne pisu to co Ti co vi to cist nepotrebuji(ano bohuzel i clanek) a Ti co nevi a nikdy vedet nebudou to stejne z 99,99% nepochopi.
      Ovsem kdo to dela pro penize to vidi nebo chce videt jinak.
      To fotbalove hriste a to dite na zahrade jinak(jen muj nazor) je to prusvih.

  • pepe

    pro mne top fotograf
    horolezec.cz

  • Jirinol (Jiří N)

    Jako už před mnoha lety na PEXu, tak i u kýmsi sdílené upoutávky na tento článeček na FB se bavím… potrefené husy se vždy ozvou, jak je vidět i v reakcích na dle mého názoru docela přesně formulovaným článek zde. Pozdravuji všechny, kteří se neberou příliš vážně, ačkoli mnozí z nich, i bez titulů, umí, jak jsem si během těch pár let ve virtuálním i hmatatelném životě všiml. Jiří

  • aaa

    Jsi arogantní namyšlený debil a tímto článkem to jen potvrzuješ!!! každý si může fotit co chce!!!

    • Jura

      Ja sem si jaksi nevsiml ze by autor nekde psal ze si nekdo nesmi fotit co chce :-)

    • mily anonyme spise se divim ze jsi to docetl az do konce :) mel te odradit uz prvni odstavec :)

    • Malatí

      Budete se asi moc divit, ale on si může i každý psát co chce :-)

    • Zdeněk Novotný

      Vážený aaa, na tom, že se ani nedokážete podepsat je vidět, že si za svým názorem moc nestojíte, protože pokud někdo píše anonymně jen se snaží bezdůvodně urazit. A nebo se za svůj názor stydí a je to jen nával vzteku ze zjištění, že ten článek není všeobecný, ale konkrétně se týká i Vás. S pozdravem Zdeněk Novotný

  • Peter

    Prečítal som viac Tvojich článkov tak tak nejako to zhrniem do jedného commentu: pamätám si ako som bol na workshope (fotogarfickom, samozrejme). Prišiel som tam s mobilom. A „veľkí fotografi“ a mňa pozerali ako na vola, že ako je to možné že ja, nikto, chcem fotiť de facto ničím. Celý deň rozoberali kto má aké sklá. Normálne tam nebolo s kým rozumného slova prehodiť. Zrkadlovku som predal pred rokom (a nie, nepovažujem sa za skvelého fotografa, ani náhodou).

    • Petre, velmi pobavil tvuj koment,…
      PRAVDA, tak to chodi,…
      Fotograf je clovek, ktery si vsimne, vidi veci, situace, kterych si jinni nevsimnou. Tak se snazi ukazat, podelit se o sve pohledy s jinymi.
      Na to staci telefon, compact, krabica od bot ….. Neni to o technice, ale o expression .
      Uz jsem svuj koment napsal nize.
      Autor clanku ma ve vetsine pravdu,…sam jsem se pokusil napsat podobnou myslenku na stejne misto o den dva drive.
      Ja osobne ale fotim, vytvarim, prevadim moje pocity na papir, na platno,…s tim ze vym, si myslim, ze mnozi nebudou videt v tom to co ja, jsem vlastne sobec, ponevadz tvorim sam pro sebe, pro sve poteseni.
      Ale vse co tvorim, tvorim proto, aby se to dalo povestit na zed. Treba jen mnou.
      Ne proto abych to dal na FB a dostaval like.

      A omlouvam se za gramaticu, ziju mimo europu od 1980, a praktycky jsem se zacal ucit znova.

    • ano o tom pisu v jinych clancich :) fotka vznika v hlave a ne fotakem . A tem co rozebiraji techniku rikam fototechnoidi . Ovsem pomer vzniku 1 dobre fotky na fototechnoida je ale neuveritelne nizky. asi to bude tim ze misto casu do fotovzdelani investuji svuj cas do listovani recenzema nove techniky :)

    • Juraj

      Ja sa beznádejne snažím predať mojho Nikona. Mám dva dobré kompakty od FUJI a k nim tri objektívy. Niekedy fotim aj s telefonóm. Mal som samostatnú výstavu v Slovenskej národnej galérii a niekoľko výstav v zahraničí, ale necítim sa byť veľmi umelcom. Chcem byť hlavne fotografom.

  • Nat

    No napsané to je asi trefně. Nicméně si myslím, že až moc zaujatě proti všem ostatním. Fotografie je tak rozšířený obor, že ne každý fotí kvůli umění. Přijde mi to jako urážení všech ostatních kteří se rozhodli jít jinou cestou než umění. Ať si každý fotí jak chce. Neexistuje žádné měřítko co je skutečné umění a co ne. Vše jsou jen názory,zvyky různých lidí a každý je má jiné. Kdo dává právo Vám psát o tom co je umění? Pro někoho umění fotit bílí papír, pro někoho nahaté ženy…Lidé jsou tak jedineční.

    • Jirka

      Kdo dává právo Vám, ptát se, kdo dává Marcelovi právo psát o tom co je podle něho umění? :-DDD …. Vidíte, jak je snadné býti pokrytcem? :-P

  • Tomáš

    Tak tohle sedlo jak prdel na hrnec. Stejně jak super článek o vývoji a kategoriích fotografů, tak tento na mě opět platí ze 101%.
    Také jsem si říkal jak mi to hezky fotí a retušuje, dokud jsem nezašel na kurz Tvůrčí fotografie. A tam sem tvrdě narazil, protože všechno co jsem znal mi bylo na prd a pochopil sem, že ze mě fotograf a ani umělec nikdy nebude. Moje EGO dostalo pecku čenichovku, ale aspoň už nikde netapetuju na internetech ty svoje hrůzy.

    P.S. Pokud bych něco měl autorovi obecně vytýkat, pak to rozhodně není o trefných článcích o rádoby-fotografech, ale o despektu k m4/3 formátu. To mě nasralo.

    • ahoj .Dik za peknou zpravu :) je malo lidi se sebereflexí . ale opravim te fotograf s tebe klidne byt muze to neni o nicem nadprirozenem to je jen o pili , studiu a treninku . a co se tyka 4/3 nemam zadny despekt naopak obcas olympus doporucim (OMD) jen je to v necem omezujici ale o tom budu psat brzy v samostatnem clanku

      • Michal2222

        To by me zajimalo co to ma za omezeni, vyjde ten clanek? Na micro 43 od Olympusu fotim taky fotky z cest a nevim jestli bych prechodem k Fuji neco vyznamneho navic ziskal.

        Jinak tu mas dobre clanky :)

    • TomasJ

      Myslím, že žádný kurz Vám nemůže dát „pecku čenichovku“, ale naopak posunout výše. Nechat se odradit, byť kurzem, je ta nejhorší cesta, protože ani kurz nemá patent na to, co je umění a co ne. I kurz dělají fotografové s určitým vkusem a zaměřením, které může být odlišné od toho Vašeho.. Na internetu si klidně „tapetujte“ a nechte své fotky komentovat, kýmkoli, třeba i negativně. Takže asi tak…

  • Radim Drtílek

    I can’t find a photographer/ photography category for my business.
    Tým nápovědy na Facebooku
    The Page category you’ve specified is currently not available. I suggest changing your Page category to either „Local Business: Professional Services“ or „People: Artist“.

    zdroj:
    https://www.facebook.com/help/community/question/?id=160330720824690

    autor článku se tím fakticky obouvá do lidí, kteří za „People: Artist“ specifikaci své stránky orientované na svoje pokusy fakticky nemohou, takže celý obsah článku, který dává do kontrastu fotografování VS umění je tím pádem napsán zcela zbytečně o hypotetických lidech a hypotetické situaci a nemá tudíž naprosto žádnou vypovídací hodnotu

    PS: kategorie fotograf byla přidána v nedávné době … týdny nebo měsíce a většina lidí co měli již stránku zaregistrovanou o tom nemá tušení

    • ty to beres moc doslova . Ja tim prirovnanim proste jen ukazal na lidi kteri se berou prilis vazne . co maji napsane v profilu je uplne jedno

      • Radim Drtílek

        no tak nějak mě to namíchlo :) protože jsem na své stránce měl umělec taky i když se za něj naprosto nepovažuji, ale jen proto, že tam nebyla vhodnější kategorie :) … což nyní je … i když fotografem taky nejsem … ideální by byla kategorie „zapálený fotoamatér“ :)

        • Martin Vozka

          No, já myslím, že to sedí, a nemá to co dělat se škatulkama na FB. Znám dost lidí, kteří pokud vůbec, tak nebudou fotit dál, než 20m od svého komína a mají přímo na FB místo jména např. Lubos Novotny, The photographer. Případnému Luboši Novotnému se omlouvám, jméno jsem si vymyslel.

  • Honza

    V článku je spoustu pravdivých postřehů a smekám před ním.
    Nicméně je psaný stylem, jakoby nasraného autora-umělce štvalo, že právě oni amatéři s mastným tovarem sklízejí více pocty, než-li tupým mainstreamem nepochopené 0,001%.
    Myslím, že opravdový fotograf by měl umět na snímku dokázat prolnout ono umění s populárními žánry a udělat tak své dílo líbivé,pochpitelné a blízké všem.

    • Honzo jsem autor a nejsem umelec a ani nasrany :) opravdovy fotograf by mel uvladat remeslo (tim nemyslim jen spravne exponovat) a to i bez umeni a bude to dobry a koukatelny

  • Nejlepší članek jakej jsem za poslední dobu četl.

  • Josef karel

    už roky jsem nečetl trefnější článek, skvěly.

  • bazdesh

    Já s tím mám „problém“ – je už v názvu článku. Nemělo by to být „je fotograf umělcem“, ale spíš „je ten, co má fotoaparát a podobně fotografem“. Protože ty „rádoby umělecký fotografy“, který zmiňuješ, já vůbec za fotografy nepovažuju. Maj zrcadlovku a nevědí, co to je clona.
    „howgh“
    Martin

  • Camborne

    Úplne s tebou súhlasím: „je predsa jasné, že ak si niekto kúpi zrkadlovku, razom sa z neho stane profík“. Hlavne aby ten foťám mal min. 20 MG pixelov a sklo aby začinalo niekde na ohnisku 18 a končilo niekde okolo ohniska 300. Kompozícia, svetlo, farby, atmosféra, hlbka ostrosti, dej, príbeh, perspektýva, popredie ….? Hmm to čo je „profík nemusi poznať kompozíciu, veď največši umelci ju aj tak porušuju.

    Ale na druhej strane, neznášam takéto povišenecké články, kde sa autor snaží uraziť večšinu ľudi. Mňa to tiež hneva, to neznamena, že urážam všetkých vôkol. Ja sa im to skôr snažim vysvetliť…. :(

    • ja tu aroganci pouzivam jako filtr ctenaru :) myslim si ze nikoho s hlavou otevrenou nemuze urazit sarkasticky clanek . A ty ktere urazi a odfiltruje tem vlastne pomuze taky protoze uz nectou dale text ktery by tak jako tak nepochopili

  • Rudy Chorvat Si myslim ze clanek velmi dobry, tak dobry jak muze byt. Samozrejmne neni uplne presny, to ani nejde, ale je to nazor Marcela, a ja s nim zhruba souhlasim.
    Umelec , umeni,neni tytul, ale nejak to prijde samo.

    umeni se neda naplanovat,…a posoudi to cas

  • lydm

    Mne sa obcas stane, ze fotkam niektorych autorov ani neporozumiem, pretoze to nevidim z toho isteho uhla aky maju oni a az po ich komentary tam vidim ich uhol pohladu a pochopim hodnotu danej fotografie. Ja sama seba nepovazujem za umelecku fotografku a neviem ci sa to niekedy zmeni, dufam vsak, ze sa budem posuvat, idealne spravnym smerom. Vdaka za super clanok, ktory vie odradit od blbych smerov :)

  • blasi

    fajn clanok. Obcas clovek potrebuje precitat taketo clanky, aby nesklzol presne do tych kategorii.
    mam sa este co ucit a zaroven, mam daleko od umeleckosti.. uvedene priklady umeleckych fotiek, su umelecke fotky. a najma viki kolerova

  • kulhanek

    no comment

  • nik

    myslim ze tento clanok je trosku nabubraly… ja myslim ze umelecka fotografia je v skutocnosti obrazom… nezalezi akou technikou je vytvorena ani ci su v nej pouzite automaticke umelecke efekty photoshopu alebo aka je hlbka ostrosti ci je cierno biela alebo farebna fotena na drahy alebo lacny fotak a ci su na nej krajinky akty zvierata alebo predmety ci zobrazuje detail alebo inscenovany celok….autor k nej pristupuje ako k obrazu, fotograficke postupy ustupuju umeleckemu zameru. vtedy sa podla mna da hovorit o fotografii umeleckej. myslim ze ten presah od fotografie k vytvarnemu umeniu spociva prave v pristupe k mediu.

    • asi se neshodnem :) ale treba to za nejaky cas uvidis jinak . lidi se vyvijeji

  • Ján Hronský

    som umelecky fotograf a jediny dovod je ten, ze tak to vyzadovali svojho casu uviest pri registracii na financnom urade… takze uz mi nic ine nezostavalo ako stat sa umelcom :)

    • no vidis i ja bych te doporucil tomu uradu na ten titul . kdyby se mne ptali :)

  • zemekf

    prd a ne umělci, kolik těch ,,umělců,, má v šupleti PSA, FIAP ???
    kolik z nich má svoje jméno vc katalozích těvchhle soutěží ?
    Já vím tak o deseti, patnácti jménech z celé ČR
    děte do hader .
    ,,umělci,,

    https://sites.google.com/site/seznam

    • pane Zemek :) Vy jste to pořád nepochopil …tam kde člověk potřebuje mít titul aby se ním zaštítil že „už je velký fotograf“ tam je něco špatně :))) zatněte zuby pošlete své ego někam a začněte se učit – jestě je čas .

      • víš ego je potřeba, bez něj by nebyli ani ti ,,umělci,, díky bohu za ně, aspoň vidíš jak by si fotat, přemýšlet neměl )))))))
        A člověk který nejde se svou prací na trh, který se bojí dát 1-2000,- vstupního poplatku do soutěže kde fakt nezáleží na laicích, která je anonymní, kde nezáleží na jménu, foťáku, technice, si nikdy nic neověří a zůstává v říši sebeklamu …….
        Tak jaký je to ego ? mít v knihovně metr katalogů se svým jménem ??? Břebujelé ??? no tak )))))

        Víš, všichni //určitě většina// pořádní fotografové, mají v šupleti to PSA, FIAP, má ho i Saudek, Ctibor, atd.
        PS
        Já ne, já v nich mám akorát to jméno )))))))

        • porad nepochopil :) komu jinemu by meli dat to hodnoceni nez pravidelnemu platicimu zakaznikovi :)))

        • Pane Zemku, a neměl byste toho PSA dát spíš do mrazáku? V šuplíku se Vám zkazí :-)
          Trochu mi připomínáte jistého Henryka Laholu, též žijícího pouze svými tituly :-)

        • A taky jste se zapoměl pochlubit že jste si musel koupit techniku za „sto táců“ protože bez ní to nejde… Teda aspoň jste to tak říkal v ČRo Plus…

    • Jorn Hauge

      Pane Zemek, sleduji Vás již delší dobu a to že tituly PSA a FIAP dali například Vám z nich bohužel dělá naprosto nedůvěryhodné cáry papíru. Běžte si prosím masturbovat jinam.
      A máte ještě v šupleti ten červený KSČ?

    • doom

      LOL, pan Zemek, ASČF BDZP SDZP nezklamal :D
      tohle divně ořezané dílko http://www.digimanie.cz/galerie/showimage.php?i=37472&catid=newimages je taky umění?

  • zuzana

    jako vzdy jsem docetla do konce, bohuzel vim, ze to nepadne na urodnou pudu a ti ojebavaci budou hodne protestovat. ale taky vim, ze ty se nedas a tak to ma byt:D

  • Prakticky jsi to trefil přesně.Souhlasím.Petr

  • Poučný, píše dál

  • Martina Dimunová

    hezký
    líbí se mi slovo „ojeb“
    … fakt někdo mrazí brouky? … mazec

  • J. S.

    Tvoje clanky me bavi !!!

  • tono

    ahoj marcel, možno by bolo dobré, nasmerovať tých „neumeleckých“ fotografov k tomu, aby ich aspoň trochu nezištne podporili tých, u ktorých cítia, že sú lepší ako oni..

  • Mas to fajn napsany a nejze nesouhlasit :)

  • moc fajn článek… ;-)