jak vybrat dobrý foťák bez „reklamních keců“

jak vybrat dobrý foťák bez „reklamních keců“

images-2

fujifilm -XT1

   Tentokrát trochu seriózněji než jste u mne zvyklí  (například TADY)  . Více než 20 let se pohybuji v oboru reklamy, obchodu  i focení, a tak jsem si řekl, že bych Vám mohl být nápomocen zorientovat se  v reálném světě nabídky fotoaparátů a příslušenství.


Nejdříve je potřeba definovat v čem může „technika“ pomoci a co vlastně potřebujete.

jak vzniká „dobrá“ fotka ?

Obecně se dá říct, že nejvyšší přidanou hodnotou fotografa je kompozice snímku , nebo zachycení jedinečného momentu . Bohužel, ani jedno z toho vám nezajistí ani ten nejlepší fotoaparát světa :) To je o citu, talentu , studiu , zkušenostech, ale nikdy vám v tom nepomůže fotoaparát samotný.

Tak v čem Vám dobrý  fotoaparát může pomoci?

  • malá hloubka ostrosti  (která zvýrazní fotografovaný objekt a rozostří pozadí a popředí ). 
  • vysoká citlivost snímače (ISO) která umožní fotit i za špatných světelných podmínek (detaily rozeberu později)
  • velký dynamický rozsah senzoru – který zajistí větší množství informací při kontrastních scénách (světlo vs stín)
  • světelný objektiv – který umožní snímat použitelným časem i při horších světelných podmínkách a zejména dává možnost regulovat hloubku ostrosti  (detaily později)
malá hloubka ostrosti (DOF)  – popředí i pozadí je rozostřeno
– o to více vyniká hlavní objekt.  Foceno světelným objektivem na fotoaparát s velkým  senzorem FF (velikost filmového políčka)

Jak vidí běžného fotografického spotřebitele marketéři? 

  • chce být IN  (90% zákazníků) (velký foťák dělá velkého fotografa , designový foťák dělá „styl“atp.)
  • nebo chce dělat lepší fotky (a to díky „lepšímu“ foťáku, což platí pro jakoukoli fotografickou  úroveň)
přičemž 90% cílové skupiny se orientuje  jen v nemnoha obecných pojmech :
  • „zrcadlovka“ (to velké )
  • „kompakt“ (to malé) 
  • „objektiv“ většinou  ale používají pojem  „ZOOM“ (větší číslo vyhrává) 
  • a hlavněeeeeee  „MEGAPIXELY“ !   (větší číslo vyhrává) :)
  • obecný pojem „rychlost“ taky zabírá  je jedno k čemu je přiřazen (ostření, zapínání atd.)
  • „jednoduchost“ (intuitivnost)
  • „profesionální“
  • „HD“ (video) 
  • „cena“ (sleva)*
o něco zkušenější uživatel ještě zvládá rozlišovat další pojmy:
  • světelnost objektivu, ISO a senzor (čip)
*cena ovšem  nehraje u vyšších modelů roli zásadní ! vyšší cena u vyšších řad se určuje často přes image a ne technickou  hodnotou! To je jeden z principů marketingu –  lidé neutrácejí za hodnotu, ale za prezentaci společenského statusu který nákupem „značkového produktu“ získají .
 
No a máme tu  cca 10 pojmů kterými lze úderně zacílít na „běžného“ zákazníka!  Co byste řekli například  tomuhle?:
 
           „značkový, designový , profesionální, rychlý fotoaparát se 150ti Megapixely! s intuitivním ovládáním a špičkovým objektivem (200x zoom!) s možností nahrávat HD video? „

 


Právě jste si přečetli propagaci fotoaparátu marketérem,  který pro 99% „cílovky“ tvoří ideální sdělení kterému zákazník rozumí a hlavně chce jej slyšet :)

bohužel tento inzerát úmyslně vynechává všechno, co reálně určuje kvalitu fotoaparátu ! 


největší omyly většiny zákazníků 

 

  • více „megapixelů“(MPX) = lepší fotoaparát   –  asi největší omyl , naopak totiž často více MPX znamená horší kvalitu díky tomu, že jsou příliš „natěsnány“ na senzoru, (Představte si jako příklad solární kolektor ) …hlavní je, aby na jednotlivé „buňky“ dopadalo co nejvíce světla ,čím je velikost menší, tím méně na výstupu získáte – a pokud někde honíte megapixely na malém senzoru , tak už jedině dopočítáváním těch nekompletních informací na vstupu, které vznikly miniaturizací . Abyste tedy  pochopili – daleko lepší výstup získáte z X let staré digitální stěny 6x6cm s rozlišením 8MPX, než z malého senzoru 20MPX ! 
poměrové porovnání nejběžnějších rozměrů senzorů
sice je to z obrázku patrné ale pár příkladů :
  • senzor 4/3 (např. Olympus) vs APSC (FUJI, leica)  = APSC je o 64%větší
  • běžná bezzrcadlovka Nikon 1 vs APSC (FUJI, leica)  = APSC je 3x větší!
  • bězný senzor na telefonu a malých kompaktech (např iPhone) 4,5×3,4 mm vs APSC senzor 23,6×15,6mm  =  senzor APSC je 24 X větší !!!!

                                            …. myslím, že už chápete, ne? :)

  • větší zoom je lepší  –  opak je pravdou, nejlepší výsledky dávají vždy objektivy pevné (bez zoomu) a nebo ty s co nejmenším rozsahem zoomu . Každý „velký“ zoom ztrácí na optické kvalitě a světelnosti a také má logicky i menší životnost .  
  • vyšší hodnota ISO je lepší  –  to je pravda jen částečně . Důležitá je kvalita výstupu při vysokých hodnotách ISO . Neboli k čemu Vám bude foťák se supr maximální hodnotou ISO např 12800 , když už od hodnoty 800 jsou výsledky velmi špatné (vysoký šum) A zase jsme u té velikosti senzoru  (čím větší, tím nižší šum při vysokých hodnotách ISO).  Naštěstí existují porovnávací tabulky . Zde vidíte srovnání výsledků 4 fotaparátů na ISO 3200: ODKAZ  FUJI100vs NIKON1vsOLYMPUSXZvsCANON7D“ 
  • světelný objektiv je „lepší „( světelný objektiv = hodnoty za lomítkem 1.2-2,8)  – bohužel klasická reklamní polopravda – světelný objektiv sice  zajistí malou hloubku ostrosti a dobré výsledky při horších světelných podmínkách, ale platí to jen v kombinaci s velkým senzorem (to jsou fyzikální zákony) . Čili argument vysoké světelnosti u kompaktů či mobilů je holý nesmysl! Ale výpočet a pochopení principů hloubky ostrosti je rozsáhlé téma , které vysvětluje výborně Jirka Růžek TADY 
 

co tedy reálně  určuje kvalitu fotoaparátu? 

 

  • fyzická velikost senzoru 
  • světelnost objektivu ( pozor ! pouze v kombinaci s velikým senzorem)
  • dynamický rozsah senzoru + Možnost fotit do raw souboru
  • vysoká použitelná citlivost (ISO)

 

jak se orientovat v základních skupinách fotoaparátů?

V současné době dělí většina prodejců fotoaparáty na tyto kategorie :

  • kompakty
  • mirorrless (bezzrcadlovky )
  • zrcadlovky 
Chápu, že pro zjednodušení nabídky je rozdělení na 3 základní kategorie tak akurát . Jenže …. během překotného vývoje posledních let je potřeba vysvětlit reálné podkategorie které se kvalitativně zásadně liší i když jsou zařazeny do stejné základní skupiny . 
 
   a) malé kompakty s běžným zoomem – to je umírající větev, kterou už plně nahradily „fotomobily“  které dávají nekonečné možnosti úpravy fotek, díky tisícům aplikací, ale hlavně díky jednoduchému sdílení na internetu ( malé kompakty odjakživa sloužily pouze k fotkám určeným ke sdílení, ovšem  uživatelé museli bojovat se složitým transportem do počítače a následným zpracováním do použitelné formy a velikosti ) Marketéři se snaží zachránit co se dá a tak výtváří přidané hodnoty ve stylu “ nejodojnější, nejtenčí, nejrůžovější a podobně.
 
   b) kompakty se solidním optickým zoomem a dobrou světelností objektivu . Myslím že tato kategorie přežije. Není sice určena pro seriózní fotografy, ale poslouží lépe pro náročnější uživatele z levelu 0 – 1 , kteří budou chtít využít lepší přiblížení a optickou stabilizaci obrazu, díky které budou mít méně rozmazaných fotek. Příklad kategorie: Sony RX100 nebo FUJI X30 či Canon G16 
výhody: malý ,lehký ,  univeržálně použitelný  a relativně levný
nevýhody : malý senzor, omezená kvalita objektivů,  nabídka obsahuje i tzv „ultrazoomy “ což je samozřejmě úplný nesmysl.
 
   c) „profesionální“ kompakty  – kategorie, která je kvalitou výstupu vzdálená světelné roky od jiných kompaktů. V podstatě jediný důvod, proč se nazývají kompakty je jejich velikost, jinak nemaji principielně s touto kategorií nic společného. Jejích základní poznávací znaky jsou : Velký senzor (APS C az FF) a nevyměnitelný objektiv s vysokou světelností (do 2.8) příklady této kategorie jsou Fujifilm X100S , Sony RX1, Sigma DP , Leica X2 . 
  Tato kategorie je určena pro vyspělé fotografy, kteří už ví co chtějí fotit a jak toho dosáhnou . Vzhledem k tomu, že tyto fotoaparáty mají pevné ohnisko od 30 do 50mm (bez zoomu) jsou náročnější na komponování a také vhodné pouze pro určité typy focení – krajinářská fotografie a reportáž například . Ovládací prvky těchto fotoaparátů jsou také přizpůsobeny zkušeným fotografům a pro začátečníka krajně nevhodné. Počítejte s cenou 20-80 000kč
výhody : profesionální výstupy, nenápadnost , vzhledem ke kvalitě objektivů s vysokou světelností a velkému senzoru relativně nízká cena 
nevýhody : nevhodné pro začátečníky a pro určité typy focení ( wildlife apod) 
 
   d) běžné bezzrcadlovky (mirorrless) (bezZ)– toto je trend,  který se už několik let snaží prosadit na trhu fotoaparátů . Jedná se o „kompakty s výměnným objektivem „, čili pro většinu zákazníků je to : „něco mezi zrcadlovkou a kompaktem“. Pozor! : většina nabídky bezzrcadlovek tvoří fotoaparáty s „minisenzorem“ čili reálné výstupy zdaleka nedosahují kvality zrcadlovek (nicméně díky dostupným světeným objektivům, již jsou výsledky znatelně lepší než u kompaktů) Představitelé teto kategorie jsou Nikon 1, Pentax Q , Olympus pen (levnější modely) Canon EOS M (větší, ale ne moc kvalitni senzor + mala nabídka objektivů)
výhody: nízká cena , možnost měnit objektivy dle potřeby, výrazně vyšší kvalita snímků, než u běžných kompaktů , menší váha a velikost (proti zrcadlovkám).
nevýhody: menší senzory a z toho vyplývající horší parametry než u „profi“BezZ a zrcadlovek (tzn horší výsledky při vyšším ISO , větší minimální hl. ostrosti)  a velmi omezená nabídka objektivů. 
 
   e) „profesionální“ bezzrcadlovky . Toto je úplně samostatná kategorie, která kvalitativně nahrazuje zrcadlovky . Velikost senzoru v této kategorii je stejná jako u zrcadlovek čili APS až FF . Jenže díky kratší vzdálenosti mezi objektivem a senzorem mohou být objektivy konstrukčně daleko menší takže celkový poměr váha/velikost/výkon poráží zrcadlovky na celé čáře! ( až na vyjímky popsané dále) . 
V kategorii velkosenzorových bezzrcadlovek v současnosti dominuje FUJI s modelovou řadou X (PRO1,E2,T1) dále Sony AlphaA7 , Leica M , (v této kategorii zatím bohužel nenajdete zástupce Nikonu a Canonu a  to čistě s politicko taktických důvodů).Do této kategorie by se daly počítat i novější modely Olympus E-M ovšem menší senzor 4/3 je mírně omezuje.
výhody tedy zní jasně : váha , velikost, neomezená rychlost sériového snímání (právě díky absence sklápění mechanického zrcátka čili reálně omezuje rychlost snímání pouze výpočetní výkon kamery a rychlost zápisu paměťové karty ).  Ergonomie přístroje je přizpůsobena na ovládání fotografem a ne automatickým režimem.
Díky absence mechanických částí výrazně vyšší životnost než u zrcadlovek.
nevýhody : některé značky nemají dostatečnou nabídku kvalitních objektivů ( konstrukce je totiž  úplně odlišná od zrcadlovkových objektivů )  například FUJI a SONY již ale nabízí v podstatě plnou nabídku světelných objektivů a další neustále přibývají. Navíc si myslím,  že se v nejbližší době dočkáme i nabídky objektivů od Sigmy či Tamronu (Zeiss už je vyrábí). 
 
  f) zrcadlovky : budou tu s námi ještě dlouho, nebojte se :)  O jejich kvalitě není pochyb a mají na své straně i spoustu výhod . Jejich velikost a váha bude pro mnohé navíc kladným argumentem (stejně jako si mnozí řidiči kupují obrovská terénní auta, která používají k popojíždění po městě na nákupy – prostě rozměr vytváří dojem :) ) . Ale jsou tu i racionální důvody : desítky let vyvíjené objektivy, kterých jsou stovky . Zejména světelné teleobjektivy ještě dlouhou dobu nebude možné koupit pro kategorii bezZ, takže fotografové wildlife či sportovní fotografové se určitě ješte nějakou dobu bez zrcadlovek neobejdou. Navíc tipuji, že fotograf který roky s láskou a nadšením dokupoval objektivy se jich „jen tak“ nezbaví (můj případ) , zejména když bude strašně rychle klesat jejich cena, až se začne dostávat bezzrcadlová technologie do většiny – a to nastane přesně v momentě kdy Canon a Nikon rozhodnou, že už je neudržitelné cíleně vynechávat kategorii „profi bezZ“ to logicky  dělají z toho důvodu , aby co nejdéle zdrželi své téměř monopolní postavení v kategorii zrcadlovek. (což není moc fér vůči  zákazníkům , ovšem jako marketér je chápu) 
výhody jsme si řekli  : megaširoká nabídka špičkových objektivů a  pro mnoho lidí je rovnítko mezi  velký foťák s velkým objektivem = velký fotograf. Top modely zrcadlovek nabízí FF senzory a špičkový „výpočetní HW “ výkon který u profi bezzrcadlovek nenajdete – (tím myslím kategori zrcadlovek nad 100 tis Kč )
nevýhody: Velikost, váha těla i objektivů a omezená možnost sériového snímání díky „systému sklopného zrcátka “ tedy čistě mechanické části , která v digitální době už působí téměř úsměvně. ( což za pár let určitě bude :), ale na druhou stranu je potřeba říct, že většina značek ještě nedosáhla dodnes dostatečné kvality LCD hledáčku – ty které to však již dokázaly, přinášejí mnohé navíc – reálně zobrazenou DOF snímku , potřebné informace v hledáčku např histogram apod. )
 
   g) digitální středoformátové přístroje – samostatná kategorie pro profesionály „za vodou“ neboť tady ceny pod 500 000 kč najdete jen v megavýprodejových akcích :) tuhle kategorii nemá smysl rozebírat 

shrnutí a doporučení  

Já si zvolil tuto výbavu :
 
FUJIFILM X100S – profi kompakt s APSC snímačem  který poskytuje lehkou a odolnou formu univerzálního foťáku který je vždy při ruce a podává nekompromisní výstupy viz odkaz
 
Canon 5D full frame – pro komerční focení a wildlife . Nejčastěji s objektivem 70-200/2.8 IS  , což je pro mne univerzál na focení zvířat i lidí (portréty) 
do budoucna ovšem uvažuji o přechodu na FUJI X-T1 nebo SONY A7  které mi poskytnou totéž, ovšem při podstatně nižší váze a objemu. ( zatím je mi ale líto prodávat x let střádané objektivy :) )
 
a protože různí fotografové potřebují různou výbavu doporučuji cca toto :
 
focení rodinné a univerzální  – stačí mobil a nebo kompakt se zoomem 
focení portrétů – budete potřebovat malou DOF, čili buď profi BezZ nebo Zrcadlovku s vekým senzorem  + objektivy se světelností 1,2 až 2,8(max)   ohnisková vzdálenost mezi 50-100 (přepočtených) 
focení „street fotek“ a cestopisný dokument – malý nenápadný a výkonný foťák s ohniskem 23-50mm-  doporučuji tedy  kategorii profikompakt nebo profi bezZ
focení divokých zvířat a sportu ( neboli focení na dálku ) – potřebujete zrcadlovku a objektiv minimálně 200mm  (profi bezZ zatím nenabízí tak širokou nabídku dlouhých objektivů)
upozornění : tento text obsahuje spousty chyb jak prvopisných tak jiných :) také používám speciální výrazy které nejsou běžné zejména kvůli zjednodušení . Text budu postupně doplňovat a opravovat.
 
 
Váš Marcel

 
 
 
 
 
 
 
 
Facebook komentáře
  • Mike Bray

    Veľmi dobrá stránka, pomohla pri výbere fotoaparátu, neplánuješ robiť aj recenzie? Narazil som na stránku https://www.topobjektiv.sk a je perfektne spravené čo sa týka recenzíí a myslím že by to tento web obohatilo :)

  • Jirka

    Dobrý článek, i když některé informace nejsou vysloveně chybné, pro toho kdo nezná širší souvislosti mohou vyznít jinak než je pravda. Například že na větší čip dopadne více světla násobí světelný objektiv. Na malý čip dopadne i světelným objektivem daleko méně světla než na ten velký s objektivem nesvětelným. To ale neznamená, že by na malém čipu byl světelný objektiv k ničemu – i zde bude vždy lepší než ten nesvětelný (pominu-li větší sklon k optickým vadám), takže není úplně pravdou, že světelný objektiv má smysl jen s velkým snímačem. To s tím rozlišením platí také jen částečně. Problém fotocitlivých buněk je v jejich „mrtvém“ okolí – laicky řečeno jsou mezi nimi mezery, které se s rostoucí hustotou buněk a tím zmenšováním jejich aktivní plochy nezmenšují! Stejný snímač s větší hustotou buněk tak bude mít větší procento neaktivní plochy a tím přijme méně světla. Dnes jsou však snímače se 100% aktivní plochy (bezešvé čočky), takže i větší rozlišení na takovém snímači může vyjít lépe než starší snímač s menším rozlišením bez čoček. Dva takové snímače stejné velikosti s čočkami s větším a menším rozlišením pak budou při interpolaci na stejné rozlišení zcela totožné, protože zpracovali shodné množství světla. atd.

    • Marcel Konecny

      zdravim chystam clanek ktery to vysvetluje uz jej mam dlouho rozepsany ale protoze se mne porad nekdo pta budu se snazit jej brzy dokoncit – nebudu vam tedy vysvetlovat v cem se pletete nebot ve zkratce to nelze

      • Jirka

        Mám vedle sebe několik diplomových prací na toto téma. Těším se čím mě překvapíte :)

  • Lada

    Zdravim,
    musim podekovat za zajimavy clanek a nejen za tento…i za ty dalsi.
    V podstate souhlasim se vsim, o cem se rozepisujete. Ja sam se nechci
    zarazovat mezi doopravdy zkusene fotgrafy. Foceni me proste bavi, bavi me
    kazdodenni bezne situace na ulici, bavi me krajiny a portrety. Mam se jeste hodne co ucit.
    Nikdy mi neslo o to nafotit par fotek, upravit ci ne, a rychle to prasknout
    nekam na jakoukoliv socialni sit a cekat na lajky. Nikdy se nechlubim,
    chlubim se snad jen, kdyz se mi povede vyfotit vazne hezkej kousek. Ale
    vubec…o to ve foceni nejde, nehonim si tim svoje ego :) Je to proste
    vasen a pokud to cloveka chytne, celkem rychle propadne.
    Dovolim si jednu pripominku k fotakum Olympus. Jak pisete, napriklad oproti Fuji maji senzor o 64% mensi, to je fakt. Nevidim to vsak jako vyhru v roli Fujifilmu. Je videt, ze jste svym zpusobem touto znackou zainteresovany a propagujete ji – a ja ty novy X-rady naprosto miluju, vazne :)
    Jako priklad bych uvedl velmi povedenou recenzi a vlastne porovnani senzoru full-frame, APS-C a micro 4/3. Stoji za precteni i zamysleni (a jak je videt, ja sem zas zainteresovanej fotakama Oly :D ):
    http://www.stevehuffphoto.com/2015/02/23/mirrorless-battle-micro-43-vs-aps-c-vs-full-frame/
    Nejde mi o to zvyraznovat jednu znacku, 100% idealni fotak neexistuje, to vi kazdej…a hlavne…fotografie neni o vybave, o tom jste se vsak velmi trefne rozepsal v jinem ze svych clanku.
    Diky!

  • Pingback: jaký je nejlepší foťák? III. (tentokrát o autech? :) ) - Marcel Konecny()

  • Pjer

    Jednoznacne SONY Alpha.

  • Pingback: Jak vybrat správný fotoaparát ? | www.jakfotitlepe.cz()

  • Pingback: jaký je světový vývoj prodeje foťáků ? | Marcel Konecny()

  • Nu, zajímavé a mnohdy pravdivé, ale přeci jen bych od člověka, který se více než 20 let se pohybuje v oboru reklamy, obchodu i focení, čekal víc.
    Ale na obhajobu musím říci, že nelze vymyslet něco nového pod Sluncem. Tudíž lze napsat jen to, co už dnes ví skoro každý… tedy ten každý, kdo chce vědět.
    A tak mne mrzí jen to, že nebylo vloženo trochu zrnek specifického humoru, trochu osvěžení v podobě nejapného vtipu, provokace..a to jsem se tak těšil.
    Ale zase ne tak moc, jsa zásady… čím větší očekávání, tím větší zklamání.

  • Mato

    Čili argument vysoké světelnosti u kompaktů či mobilů je holý nesmysl!Takže olympus xz-2 je rovnaký ako moj ultrazoom nikon s8100?No nieje,mám oba,ten nikon je k ničomu,iba 300mm využijem občas,ale ten olympus sa vyrovná napr.nikonu v1,samozrejme na apsc snímač nemá,to je aj logické.Ja odporučam kompakty zo svetelným objektívom.

    • Lukáš

      Já myslím, že to bylo spíš myšleno ohledně hloubky ostrosti, která je na malém čipu velká vždy…

    • Mato zkus si to precist jeste jednou a nebo pockej na dalsi clanek ktery se bude zamerovat hlavne na tema velikost senzoru . Svetelnost u malych senzoru je jen cislo pro vypocet expozice . Pokud jde o praci s hloubkou ostrosti tak jakekoli cislo u mikrosenzoru nema vliv protoze objektivy nejsou schopny malou HO vygenerovat

      • BlueFlash

        Teoreticky, není ale pak vhodný malý sensor při makrografii? Do těch ISO 200 se sensor 1/2,3″ ještě „drží“ a pokud bysme třeba chtěli fotit hmyz na denním světle, nemusí si tolik zoufat, že ani při F22 nedostanem do ostrýho pole celou vážku apod.

        • pidalin

          F22 na 1/2,3″ senzoru? No to by byla slušná mazanice, ty foťáky s mini senzorem často nemaj ani plnohodnotnou clonu, často jenom dvoupolohovou (otevřeno, zacloněno).

  • Pavel

    Tak mě trochu mrzí naprosté odmítnutí systému MFT, třeba Olympus EM-1 je hodnocen výše než Fuji X-E2 a s OMD EM-5 je stejně na 80%. http://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-e2/15
    Váš názor na minisenzor je naprosto zcestný.

    • Zrovna dokoncuji clanek na toto tema vyckejte par dni . Bude v nem vse vysvetleno

      • Michal2222

        Zdravím Marceli, bude ten článek? Taky by mě to zajímalo, nepřijde mi, že by micro43 bylo proti třeba APSC od Canonu výrazně omezené. Vyhledal jsem si že rozdíl v ploše snímače je teda konkrétně 225 vs. 332 mm2 (full frame má 864), taky se třeba pro krajinu musí méně clonit na stejném ISO, takže v tom vidím i výhody. Nevím proč je ten micro43 všude takový otloukánek :D

  • Pingback: jak vybrat fotoaparát? |()

  • anna

    Máte prosím někdo zkušenost s http://www.hyperzbozi.cz/fotoaparaty/nikon-d5200-7-194742? Díky moc!

    • Doporucuji precist i druhy clanek o vyberu fotoaparatu . Tam je to vysvetleno . Vyhody a nevyhody takoveho fotaku

  • Pingback: je fotograf umělec? | marcel konečný()